شنبه ششم تیر ۱۳۹۴ 17:16

تعریف اقدام پژوهی

تعریف اول:

اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده ، رویکردی آموزشی و پژوهشی است که هدف از آموزش و بکارگیری آن حل چالش ها و مسائلی است که معلمان در حین عمل و به ویژه طی فرآیند یاددهی- یادگیری با آن مواجه می شوند.


ادامه مطلب

تعریف اقدام پژوهی، اقدام پژوهی، معلم پژوهنده، پژوهش در عمل، پژوهش در عمل و اقدام پژوهی، تفاوت تحقیق و اقدام پژوهی، تفاوت پژوهش و اقدام پژوهی

 


برچسب‌ها: تعریف اقدام پژوهی, اقدام پژوهی, معلم پژوهنده, پژوهش در عمل, پژوهش در عمل و اقدام پژوهی
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

اهمیت پژوهش و مشكلات آن پنجشنبه چهارم تیر ۱۳۹۴ 17:46

اهمیت پژوهش و مشكلات آن

تحقیق و پژوهش در زندگی انسان دارای نقش بسیار با اهمیتی است و بدون تردید می توان پیشرفت های بشر در طی دوران های مختلف تاریخ را مدیون پژوهش و تحقیق دانست.


ادامه مطلب

 

اهمیت پژوهش، اهمیت پژوهش در آموزش و پرورش، مشکلات پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهش در آموزش و پرورش، ضرورت پژوهش در آموزش و پرورش، ضرورت تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، اهمیت تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش


برچسب‌ها: اهمیت پژوهش, اهمیت پژوهش در آموزش و پرورش, مشکلات پژوهش در آموزش و پرورش, پژوهش در آموزش و پرورش, ضرورت پژوهش در آموزش و پرورش
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

معیارهای یك مقاله علمی - پژوهشی شنبه هفتم دی ۱۳۹۲ 10:43

معیارهای یك مقاله علمی - پژوهشی

 مقدمه

در این نوشته به ویـژگی‌هـای کلّی یک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشریاتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار می‌گیرند، پرداخته شده است. این نشریات یا مجلّه‌ها پس از دریافت مقاله آن را برای داوری نزد سه یا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنایی دارند، ارسال می‌كنند. پس از دریافت نظرات و پیشنهادات داوران، در صورتی که مقاله قابلّیت انتشار داشته باشد، نشریه مقاله مورد بحث را منتشر می‌نماید. چارچوب‌های آورده شده در این نوشته نیز می‌تواند برای مقاله‌های ارسالی برای همایش‌های علمی که مقالات آنها داوری می‌شوند مورد توجّه قرارگیرد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

چگونه یك تحقیق علمی بنویسیم؟ شنبه هفتم دی ۱۳۹۲ 10:42

چگونه یك تحقیق علمی بنویسیم؟

یكی از مهمترین ویژگی های علم و علم آموزی و آثار علمی، بكارگیری روش های علمی می باشد. اینكه می گویند دانشجویان باید قدرت آفرینش آثار علمی را در مقوله های مختلف داشته باشند، فلسفه اش این است كه ببینیم آیا دانشجو روش ها و متدلوژی علمی را آن چنان فرا گرفته كه بتواند اثری علمی و مستقل بیافریند یا نه؟ و این امر میسر نمی شود مگر آنكه دانشجویان ما با روش های علمی تحقیق، تدوین و تحلیل مقولات و یافته های خود آشنا شوند.


البته مسئله به این سادگی ها نیست بلكه دقایق و ظرافت های خاص خود را دارد ، از آنجا كه هدف آشنایی مختصر و كاربردی روش تحقیق و مقاله نویسی می باشد ، اشاره به چارچوب تحقیق در این مرحله كافی به نظر می رسد.

.
ادامه مطلب
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

ضرورت تحقيق و پژوهش در كلاس و مدرسه جمعه بیستم اردیبهشت ۱۳۹۲ 22:34
ضرورت تحقيق و پژوهش در كلاس و مدرسه

مقدمه:

پيچيدگي امر تعليم و تربيت و نيز دسترسي به حوزه اي از معرفت كه ما را علي رغم همه معضلات در رسالتي كه بر دوش داريم، راهبر باشد نياز به پژوهش هاي علمي دارد. هرچند تاكنون به دلايل عديده، تحقيقات در آموزش و پرورش ايران، نتوانسته جايگاه اصلي خود را پيدا كند كه شايد يكي از اصلي ترين دلايل آن، عدم باور و اعتقاد مديران به نتايج اينگونه تحقيقات باشد اما به هرحال نمي توان بدون استناد به يافته هاي تحقيقاتي، پاسخ گوي اين همه پرسش در نظام تعليم و تربيت بود. ...


برچسب‌ها: تحقيق و پژوهش
ادامه مطلب
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

راهنماي اجراي اقدام پژوهي و تدوين گزارش دوشنبه هشتم آبان ۱۳۹۱ 19:10

راهنماي اجراي اقدام پژوهي و تدوين گزارش

مقدمه

درطول زماني كه از عمر تعليم و تربيت مدرن مي گذرد، رفته رفته بر دست اندركاران علوم تربيتي محرز گشته است كه تحقيقات دانشگاهي به تنهايي پاسخگوي مسائل و مشكلات عملي آموزش و پرورش نيستند. لذا اين نقطه عطفي شد براي شروع نوعي ديگر از پژوهش كه بتواند مسائل واقعي محيط كلاس درس و آموزش را حل و فصل كند اين نوع تحقيق همان اقدام پژوهي است. در فرايند اقدام پژوهي، خود معلم همزمان محقق و مجري يافته هاي پژوهشي است.

دراين نوشته كوتاه سعي شده است مراحل اجرايي اقدام پژوهي و تدوين گزارش مربوطه، به صورت موجز و مختصر بيان گردد. اميد است كه در راهنمايي همكاران علاقه مند به اقدام پژوهي، مفيد واقع گردد.

مراحل اجرايي اقدام پژوهي

در اجراي اقدام پژوهي، الگوهاي گوناگوني وجود دارند، از جمله الگوي 8 مرحله اي كه ذيلاً معرفي مي شود.


برچسب‌ها: معلم پژوهنده, پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, تحقيق و پژوهش
ادامه مطلب
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

ضرورت تحقيق و پژوهش در كلاس و مدرسه یکشنبه بیست و چهارم مهر ۱۳۹۰ 16:10

ضرورت تحقيق و پژوهش در كلاس و مدرسه

مقدمه

پيچيدگي امر تعليم و تربيت و نيز دسترسي به حوزه اي از معرفت كه ما را علي رغم همه معضلات در رسالتي كه بر دوس داريم، راهبر باشد نياز به پژوهش هاي علمي دارد. هرچند تاكنون به دلايل عديده، تحقيقات در آموزش و پرورش ايران، نتوانسته جايگاه اصلي خود را پيدا كند كه شايد يكي از اصلي ترين دلايل آن، عدم باور و اعتقاد مديران به نتايج اينگونه تحقيقات باشد اما به هرحال نمي توان بدون استناد به يافته هاي تحقيقاتي، پاسخ گوي اين همه پرسش در نظام تعليم و تربيت بود. برخي از كشورها با بهره گيري از نتايج تحقيقات به موفقيت هاي زيادي دست يافته اند و برخي ديگر در ابتداي راه بوده و لذا با مشكلات فراواني دست به گريبان هستند و بدين جهت ضرورت يك تحول در انديشه مربيان و مسؤولان اين قبيل كشورها، امر مهمي است كه به خوبي احساس مي شود و ايران ما نيز به دليل ساختار عظيم تعليم و تربيت و جمعيت بالاي دانش آموزي از اين قاعده مستثني نمي باشد . امروزه توسعه و رشد، يكي از مهم ترين مباحثي است كه توجه كشورهاي در حال توسعه را به خود معظوف داشته است. محدوديت منابع، انرژي و نيروي انساني كارآمد، رقابت فشرده اي ميان اين كشورها در زمينه دست يابي به راه هايي كه بتواند آنان را هرچه سريع تر به سرمنزل مقصود برساند، ايجاد كرده است. براي نيل به هدف مقدس توسعه ((فرهنگ پژوهش در مدارس)) به نظر مي رسد كه ابتدا بايد در نگرش آموزش و پرورش تغييراتي حاصل گردد. بديهي است كه پايه و اساس هر انديشه اي در آموزش و پرورش بستگي به حمايت دست اندركاران تعليم و تربيت آن كشور دارد كه در ذيل به پاره اي از آنها اشاره مي شود:

1- نقش نظام آموزشي كشور در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس:

آموزش و پرورش بايد از نظامي پويا برخوردار باشد. به عبارت ديگر، علم و پژوهش در آن نهادينه شده و پژوهش دانش آموزان، جايگاه و موقعيت واقعي خود را در نظام آموزشي بازيابد. اگر چنين شود حس كنجكاوي و اشتياق به تحصيل در دانش آموزان تقويت مي گردد و استعدادهاي بالقوه به بالفعل تبديل مي شود چراكه به فرموده مولاي متقيان حضرت علي عليه السلام: آموزش در كودكي همچون نقشي برسنگ ماندگار است.

2- نقش معلمان در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس:

معلمان، نخستين مشعل‌داران پيشرفت فكري دانش آموزان هستند. معلمان مجرب و بادرك و فهم براي پربار كردن هرچه بيشتر درس، در تمام زندگي به دنبال انديشه ها و مطالب تازه هستند. آنان به دانش آموزان مي آموزند كه چگونه علمي فكر كنند. ‌چگونه منطقي بينديشند، چگونه مشاهده كنند و چگونه مشاهدات خود را منظم نمايند، چگونه حدس بزنند و … معلمان بايد بتوانند فعاليت هاي علمي دانش آموزان را برنامه ريزي و هدايت و روحيه تعاون و هم فكري را در آن ها تقويت كنند. براي نيل به اين مهم، معلمين بايد خود پژوهشگر باشند و با جان و دل با دانش آموزان مشاركت و همكاري داشته باشند.

3- نقش خانواده در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس:

خانواده به عنوان بستري مناسب كه مي تواند استعدادهاي دانش آموزان را شكوفا سازد، هميشه از جايگاه مهمي برخوردار بوده است. نقش حمايتي والدين، تشويق ها و همفكري و مساعدت آنان در انجام پژوهش ها مي تواند در توسعه فرهنگ پژوهش در بين دانش آموزان نقش به سزايي داشته باشد. در اين راستا مي توان در آغاز سال تحصيلي، از والدين براي حضور در مدرسه دعوت نمود و آنها را در كم و كيف پژوهش قرار داد. كلاس هاي آموزش خانواده، مي تواند محلي باشد براي آموزش جذاب و لذت بخش روش هاي تحقيق. از آنجا كه جهت انجام پژوهش لازم است تا دانش آموزان در خارج از محيط مدرسه نيز به فعاليت بپردازند لذا همكاري والدين در اين زمينه ضروري مي باشد.

4- نقش كتابداران و كتابخانه:

كتابداراني كه نياز دانش آموزان را به خوبي درك كرده و همواره به دنبال كتب جديد مي باشند و در مواقع لازم با استفاده از شيوه هاي نوين كتابداري، دانش آموزان را به مطالعه و پژوهش ترغيب مي كنند، نقش به سزايي در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس دارند. نظر به اهميت موضوع لازم است در انتخاب كتابداران دقت لازم صورت گرفته و متوليان امر با آموزش هاي مستمر، آنان را در امر ياري رساندن به دانش آموزان همراهي نمايند.

5- نقش تبليغات:

مي توان در مدارس نمايشگاهي از پژوهش هاي انجام شده بر پا كرد و براي اصولي ترين پژوهش ها، جوايزي در نظر گرفت. در سطح مناطق و ادارات كل، پژوهش هاي نمونه در معرض ديد عموم قرار گيرد و از دست اندركاران آن قدرداني شود. به منظور تشويق نونهالان و كودكان، مي توان مسابقه اي بين مدارس ابتدايي و به تفكيك پايه هاي تحصيلي ترتيب داد و همه دانش آموزان را به شركت در آن تشويق و ترغيب نمود. تقدير و تشكر از والديني كه در امر پژوهش و همكاري با فرزندان تلاش مؤثري داشته اند مي تواند عامل مهمي در گسترش فرهنگ پژوهش در مدرسه باشد. از طريق راديو و تلويزيون و روزنامه هاي كثيرالانتشار و يا روزنامه هاي ديواري مدارس، مي توان اولويت هاي پژوهشي را اعلام و جدول زماني و چگونگي انجام پژوهش را آموزش داد.

نتيجه گيري:

چنانچه آموزش و پرورش قصد توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را دارد بايد اين فرهنگ را در دوره ابتدايي ايجاد نموده و در دوره هاي تحصيلي بالاتر آن را بسط و گسترش دهد. متاسفانه در دوره ابتدايي جايگاه پژوهش خالي بوده و در كتب درسي مجالي براي پرداختن به آن پيش بيني نشده است. آموزش و پرورش بايد در اولين گام بايد تغييراتي را در كتب درسي اعمال نمايد تا از اين طريق حس كنجكاوي دانش آموزان ارضا شود. در برنامه درسي بايد جايي براي پژوهش در نظر گرفته شود و صد البته تنها بر محفوظات تكيه نشود و درصدي نيز به فعاليت هاي علمي آنان اختصاص يابد.

منابع:

مجله علوم اجتماعي و انساني، مجلات رشد نوآموز، معلم، آينده سازان و پيوند

مجموعه مقالات سمپوزيوم جايگاه تربيت در آموزش و پرورش، انتشارات تربيت

منبـع: وبلاگ عشق معلمي، گراوند

http://mehrbaran49.blogfa.com

نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

راههاي مقابله با ترس و اضطراب در دانش آموزان

كبري ميرزاپور آموزگار پايه پنجم دبستان شهيد كوشكي (2)

چكيده:

در اوايل سال تحصيلي 89- 88 در بين دانش آموزان پايه پنجم متوجه شدم كه يكي از دانش آموزانم در كلاس درس فعال نيست و اگر از او پرسيده مي شد شدت ترس و اضطراب در او به حدي بود كه شروع به گريه و زاري مي كرد.

تصميم گرفتم كه با مدير مدرسه و ديگر همكاران و خانواده (زينب) در اين زمينه صحبت كنم و ريشه ي اصلي اين اضطراب را در او پيدا كنم با توجه به اين كه  اين اضطراب يا ريشه در محيط مدرسه داشت يا در محيط خانواده بايد امنيت و آرامش روحي را در محيط هاي مذكور از طريق دادن مسئوليت – تشويق و ... فراهم مي كردم.

بعد از مدتي نتايج روش هاي به كاربرده شده به وضوح در دانش آموز قابل مشاهده بود و وضعيت درسي و روحي او بهتر از گذشته شد.

مقدمه:

از زمان تولد تا هنگام مرگ هر انساني در موقعيت هاي گوناگون بالندگي درگير مسائل و مشكلاتي   مي شود كه به نحوي روان او را متأثر مي سازد. از جملة اين مسائل مي توان ترس و اضطراب را نام برد كه در تمام دوره هاي زندگي ممكن است بر انسان چيره شود.

بخشي از رشد كودك، متضمن آموختن و كنترل اضطراب و ترس است، كودكان ترس هاي بسياري دارند و ممكن است برخي از آن ها در بزرگسالي هم دچار ترس باشند. اما بسياري از استرس هاي و اضطرابهاي دوران كودكي در اثر گذشت زمان و تجربه از بين مي روند و تنها بخشي از آنها تغيير شكل مي دهد و بصورت نيرويي مؤثر در رفتار درمي آيند. اما ترس و اضطراب به يك مفهوم نيستند، ترس علت و موقعيت مشخص دارد و در اكثر موارد، كاربرد و تأثير مثبت دارد . مثلاً كودكان با وجود ترس مي تواند از جان خود حفاظت كنند. اما اضطراب هم كاركرد مثبت دارد و هم كاركرد منفي. يا به عبارت بهتر، احساس اضطراب تا يك جاي خاص كاركرد افراد را بهتر مي كند و از يك جايي به بعد، افزايش اضطراب باعث افت كاركرد مي شود.

تفاوت ديگري كه اضطراب با ترس دارد اين است كه علت شفاف و واضحي براي اضطراب نمي توان يافت. اگر چه براي برخي افراد، اضطراب ناشي از موقعيت خاصي است كه در آن قرار مي گيرند (در يك جمع جديدي از انسان ها، زمان امتحان هنگام جدايي از خانواده و ...) اما در هيچ يك علت بيروني دليل قابل استناد و ملموس براي اين نگراني و اضطراب وجود ندارد . بلكه تصور فرد نسبت به اين موقعيت ها مثبت نيست.

تعريفي از اضطراب:

اضطراب عبارت از ترس فرد از نتايج مجهول مربوط به آينده كه گاهي تفكر و اعمال گوناگون را به تعويق مي اندازد و يا از ديدگاهي ديگر مي توان گفت كه اضطراب شامل احساس عدم اطمينان درماندگي و برانگيختگي فيزيولوژيكي است. به طور كلي اضطراب يك احساس منتشر، بسيار ناخوشايند و اغلب مبهم دلواپسي است كه با يك يا چند حس جسمي مانند احساس خالي شدنِ سردل، تنگي قفسه سينه، تپش قلب، تعرق؛ سردرد و ... همراه است از ديگر علايم مربوط به اضطراب مي توان به عصبي بودن، تنش، احساس خستگي، بي خوابي، لرزش، تنگي نفس، بي حالي، اشكال در تمركز حواس، تپش قلب، تكرار ادرار، سرگيجه و گوش به زنگ بودن اشاره كرد.

توصيف وضعيت موجود:

9سال است كه مشغول به تدريس در آموزش و  پرورش در مقطع ابتدايي هستم سابقه سال هاي تدريس در پايه پنجم را دارم. در طول اين مدت هميشه سعي كرده ام نسبت به شاگردانم احساس مسئوليت داشته باشم، در سال تحصيلي 89-88 در دبستان شهيد كوشكي(2) از توابع شهرستان كوهدشت مشغول به تدريس در پايه پنجم شدم. در اين كلاس 23 دانش آموز مشغول به تحصيل بودند؛ طبق روال هر سال روزهاي ابتداي سال تحصيلي جديد را به ارزش ورودي دانش آموزان پرداختيم تا حدودي از وضعيت درسي دانش آموزان آگاه شدم. در اين بررسي و ارزش يابي متوجه شدم كه هر وقت به يكي از دانش آموزان به اسم زينب (اسم مستعار) تكليفي مي دادم يا سوالي مي پرسيدم با ترس و لرز مي گفت كه امروز امادگي ندارد و فردا از روي متن مي خواند و هر وقت علتش را جويا شدم با گريه و زاري التماس مي كرد كه امشب حتما مي خوانم مدتي همين روال  گذشت و دانش آموز تغييري نكرد و متوجه شدم اين دانش اموز داراي اضطراب شديد و با توجه به مسئوليت ها در قبال او احساس  مي كردم تصميم گرفتم كه در صورت  رفع مشكل او برايم.

طرح و بيان مساله:

بسيارند دانش آموزاني كه به خاطر ترس از مدرسه و معلم و ناظم و ... در دوره هاي مختلفي از درس و تحصيل عقب افتاده اند و در مقاطع مختلف زندگي به خاطر ترس هاي كه سركوب نشده اند با شكست مواجه مي شوند. چه بسا دانش آموزي  به دلايل مختلف از مدرسه يا عوامل ديگر مي ترسد و نمي تواند  در زندگي موفق باشد. بعضي دانش اموزان استعدادهاي درخشاني دارند كه اگر شكوفا نشوند (به دلايل مختلف) در زندگي با شكست مواجه شده و نمي توانند مراحال موفقيت را طي كنند. وظيفه معلمين اين است كه اين ترسها و اضطراب ها را شناخته و در صدد سركوب آنها بر آييم، چون مقطع ابتدايي از دوره هاي مختلف تحصيلي  يكي از دوره هاي مهم  و شايد بتوان گفت مهم ترين دوره مي باشد كه اگر دانش آموزان و عوامل موثر بر روحيه آنها و مسائل و مشكلات مختلف آنها بيان و رفع نشود در دوره هاي ديگر   زندگي به مراتب با مشكلات  بيشتري روبروي خواهند شد. در اين تحقيق ما مشكل يكي از دانش آموزان را بررسي مي كنيم و سعي بر اين است كه هرچه بهتر ترس و اضطراب را در وجود اين دانش آموز از بين ببريم، اميد است اين كار بتواند مقدمه اي باشد براي شناسايي مشكلات دانش آموزان ديگر.

*گرد آوري اطلاعات ( شواهد 1):

براي حل اين مشكل تصميم گرفتم موضوع را با مدير مدرسه و ديگر معلمان و همچنين خانواده زينب در ميان گذاشتم و حتي با بعضي از دانش آموزان كه احساس كردم كمي به او نزديك هستند سؤالاتي در مورد زينب پرسيدم اما جواب قانع كننده اي از آنها نگرفتم آنها اظهار داشتند كه زينب چند سالي است كه اين وضعيت را دارد و گوشه گير است.

در جلسه اي كه با مدير مدرسه و ديگر معلمان داشتم آنها نيز مدعي شدند كه خيلي سعي كرده اند اما فايده اي نداشته و خانواده اش نيز حاضر به همكاري با آنها نشده اند.

من هم با كمك مدير مدرسه تصميم گرفتم كه مسئله را به طور جدي پي گير شوم علت اين اضطراب و همچنين راه حل هاي مناسبي را براي رفع آن پيدا كنم تا وظيفه خود را به عنوان يك معلم در قبال او انجام داده باشم. از زينب خواستم كه اولياء خود را به مدرسه بياورد ولي او از اين كار خودداري كرد پس مجبور شدم خود به ديدار آنها بروم و از نزديك با آنها صحبتي داشته باشم. بعد از صحبت هايي كه با مادر زينب داشتم متوجه شدم كه زينب در خانه آرامش چنداني ندارد چون پدر و مادرش با هم مشكل دارند و محيط خانه آنها محيطي پر از مشاجره و بحث و جدال است چند جلسه اي با پدر و مادر زينب در اين مورد گفتگو كردم و از پيامدهايي كه بعداً ممكن است گريبانگير زينب و ديگر فرزندان آنها شود براي آنها صحبت كردم و به آنها گفتم به جاي مشاجره ايجاد تنش و بر هم ريختن آرامش خانواده مي توانند مشكلات خود را به دور از چشم فرزندان با يك گفتگوي ساده برطرف نمايند آنها نيز قبول كردند كه در اين زمينه اشتباه كرده اند و من بعد سعي بر جبران آن مي كنند.

* تجزيه و تحليل داده ها:

پس از جمع آوري اطلاعات مورد نياز در مورد وضعيت خانوادگي و چگونگي برخورد او با ديگر  دانش آموزان و معلمان وضعيت درسي زينب بايد علل ايجاد چنين اضطرابي را كه ممكن است باعث ايجاد اختلال رفتاري در زينب شده بود را فهرست وار مي نوشتم و سعي بر جبران آنها مي كردم البته براي اين كار، بايد از ديگر دانش آموزان، مدير مدرسه و خانواده زينب كمك مي گرفتم كه آنها نيز حاضر به همكاري با من شدند.

* خلاصه يافته هاي اوليه:

پس از مطالعات انجام شده و صحبت هاي به عمل آمده نتايج زير را بدست آورديم.

- اينكه اضطراب مي تواند ريشه در يكي از مورد زير داشته باشد:

1- حالات دروني فرد و انگيزه هاي ناخودآگاه

2- ناتواني فرد در مقابله با فشارهاي محيطي

3- احساس جدايي يا طرد شدن

4- احساس فقدان و يا از دست دادن حمايت هاي عاطفي

5- تغييرات ناگهاني محيطي يا حوادث غير منتظره

6- يادگيري در منزل و محيط مثل يادگيري اضطراب ها و ترس هاي والدين

7- افكار و عقايد غيرمنطقي، غلط و اغراق آميز در مورد خطرات موجود و موقعيت هاي مثل امتحان و ...

ويژگي راههاي پيشنهادي براي تغيير:

براي اين منظور كليه ي وظايف تعيين شده هم براي زينب به عنوان كسي كه دچار اضطراب شده. من به عنوان معلم و مدير مدرسه و خانواده زينب و حتي دوستان او پس نتيجه اي كه حاصل مي شد به همكاري افراد گفته شده بستگي داشت.

چگونگي اجراي راه جديد:

با توجه به وظايف گفته شده به كمك مدير مدرسه و دانش آموزان د محيط كلاس فضايي ايجاد كرديم كه دانش آموز (زينب) در آن احساس امنيت و آرامش كند. با گروهبندي نمودن دانش آموزان و تقويت ارتباط مؤثر بين دانش آموزان و ايجاد فضايي آرام و صميمي در كلاس و نزديك شدن هر چه بيشتر به دانش آموزان، دادن مسئوليت به زينب شور و اشتياق بيشتري براي وجود كلاس نشان مي داد.

*گرد آوري اطلاعات (شواهد 2):

گرچه از رفتار و اظهار دانش آموزان پيدا بود كه تغيير و تحولي در دانش آموز مورد نظر به وجود آمده است براي اين كه دقيقاً مشخص شود كه روشهاي به كار گرفته شده مؤثر بوده است يا نه تصميم گرفتم درباره ي آنچه انجام داده ام اطلاعات عيني و مؤثق جمع آوري كنم.

1-     ارزشيابي از درس هاي تدريس شده

2-     مقايسه ي نمرات دانش آموز مورد نظر پيش از آموزش و پس از آن

3-     نظرخواهي از دانش آموزان و اولياء دانش آموز مورد نظر درباره روش هاي جديد و نتايج آن

4-     نظرخواهي از افراد اهل فن درباره نمونه ما و گزارش ها و روش هاي به كار گرفته شده

5-     جواب دادن به سؤالات با اعتماد به نفس كامل در حضور دانش آموزان و ديگر كاركنان مدرسه

شواهد به دست آمده نشان داد كه روش ها مؤثر بوده و همه ابراز رضايت نمودند

* چگونگي ارزيابي راه حل جديد:

پس از مشخص شدن وظايف مربوط و به كارگيري آن در بهبود بخشيدن به وضعيت زينب پس از مدتي تغيير رفتار در زينب  قابل مشاهده بود.

-        به طوري كه وضعيت درسي زينب روز به روز بهتر مي شد

-        در بحث ها كلاسي و فعاليت هاي محوله مشتاقانه شركت مي كرد

-         دانش آموز اعتماد به نفس را در خود پيدا كرد

-        مسئوليت هايي كه در كلاس به او داده مي شد به نحو احسن انجام مي داد

-        رابطه اش با دوستانش روز به روز صميمي تر مي شد

-        از آن شخصيت گوشه گير و مضطرب كه قبلاً بود حال به يك شخصيت شاد و با انگيزه تبديل شده بود

-        پدر و مادرش مرتباً وضعيت درسي او را جويا مي شدند و در جلسات اولياء مربيان شركت مي كردند

-        با توجه به وضعيت ايجاد شده در زينب مشخص بود كه پدر و مادرش نيز در اين زمينه همكاري لازم را داشته اند و محيط خانه را به يك محيط آرام و صميمي تبديل كرده بودند

      -         دانش آموز با مطالب و ديدگاه هاي تجربه هاي جديدي آشنا شد

      -           والدين از پيشرفت تحصيلي دانش آموز اظهار رضايت كردند

-        مهارت سخن گفتن در دانش آموز در ميان جمع تقويت شد

-        كلاس درس به محيطي گرم و دوست هم براي دانش آموز و معلم تبديل شد

-        مشاركت در ميان دانش آموزان و معلمان و ديگر كاركنان مدرسه افزايش يافت

نتيجه گيري:

اضطراب يك بخش طبيعي زندگي است در مورد كودكان اضطراب اغلب واكنشي به بعضي آشفتگي هاي فضاي زندگي و هيچ اقدام خاصي به جز مراقبت آرام، متضمن رفع آن نيست. وقتي كه اضطراب كودكي آن چنان ناتوان كننده است كه با عملكرد طبيعي تداخل مي نمايد، بعضي از اقدامات شديد همچون اطمينان بخشي، حمايت و آرامش دانش آموزي بايد اعمال گردد. همچنين توانايي ارتباط مؤثر به ما مي آموزد كه براي درك موقعيت ديگران – چگونه فعالانه به سخنان آنها گوش دهيم. اگر اين اقدامات روان شناختي مؤثر واقع شدند استفاده از آرام بخش هاي خفيف ممكن است در نظر گرفته شود كودك بايد به دقت ارزيابي شود تا احتمال افسردگي رد شود. تنها وقتي شيوه هاي ديگر مؤثر واقع نشوند بايد آرام بخش هاي مدنظر قرار گيرند و فقط به طور متناوب و غير مستمر و همراه ديگر اقدامات درماني موجود استفاده قرار گيرند – روابط ميان ولدين مهمترين عامل در تعيين رفتار غيرعادي خصوصاً اضطراب و ترس مي باشد هرگاه مادر در خانه بطور طبيعي قادر به بيان احساسات دروني خود نباشد موجب خواهد شد كه، تنگ كردن روابط اجتماعي خود در خانواده منشأ نوعي نگراني و اضطراب ابتدايي براي كودكان را در خانه فراهم نمايد.

ما به عنوان معلم بايد سعي كنيم دانش آموزان خود را بيشتر بشناسيم و با خانواده هاي آنها ارتباط بيشتري برقرار كنيم تا مشكلات دانش آموزان كمتر شود و روحيه شان شاد و روانشان آرام شود و بهتر بتوانند درس بخوانند.

 منابع : 

1-       جمال فر ، ترجمه، روانشناسي شخصيت ، انتشارات بعثت ، 1373 .

2-       شاملو ، سعيد، آسيب شناسي رواني ، انتشارات رشد ، 1368 .

3-       آتش پور ، سيد حميد،اضطراب ، مجله بهداشت جهان ، سال دهم ، شماره سوم ، 1375 .

4-       احمدي ، سيد احمد، مقدمه اي بر مشاوره و روان درماني ، انتشارات دانشگاه اصفهان ، 1371 .

5-       بيرجندي ، پروين، روانشناسي رفتار غيرعادي ، نشر دهخدا ، 1375 .

6-       سرمد ، غلامعلي نشر، روانشناسي كودك ، دوروني راحرز ، ترجمه آواي نور ، 1373 .

7-       مهري نژاد ، سيدابوالقاسم ،مشاوره و روان درماني كودكان مشكل دار ، ترجمه، انتشارات ابجد

8-       شكركن ، حسين ،روانشناسي اجتماعي ، ترجمه انتشارات رشد .

9-       احمديه ، ملك سيما ،بازيابي ارزشها در كودكان و نوجوانان ، انتشارات نشرني ، 1375 .

10-      ماهنامه آموزشي ، تحليلي و اطلاع رساني رشد ، شماره 105 ، 107 و 108.

عشق معلمي                                 http://mehrbaran49.blogfa.com

 


برچسب‌ها: ترس و اضطراب در دانش آموزان, ترس و اضطراب, ترس, اضطراب, دانش آموز
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

اهميت پژوهش و مشكلات آن پنجشنبه دوم تیر ۱۳۹۰ 11:21

نوشته شده توسط   | لینک ثابت |


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

نکات مهم در نوشتن گزارش اقدام پژوهی چهارشنبه بیست و هشتم مرداد ۱۳۸۸ 11:26


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

راهنماي تهيه گزارش اقدام پژوهي دوشنبه بیست و دوم تیر ۱۳۸۸ 11:28


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

تهيه گزارش معلم پژوهنده سه شنبه نوزدهم خرداد ۱۳۸۸ 12:57


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

مراحل اقدام پژوهي شنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ 19:43


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

مفهوم پژوهش در عمل چهارشنبه نوزدهم فروردین ۱۳۸۸ 10:8


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

تعريف اقدام پژوهي شنبه هفدهم اسفند ۱۳۸۷ 23:16


برچسب‌ها: پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

معيارهاي يك مقاله علمي چهارشنبه دوم بهمن ۱۳۸۷ 13:58

تعريف مقاله و انواع آن پنجشنبه دوازدهم دی ۱۳۸۷ 19:42


برچسب‌ها: تعريف مقاله, انواع مقاله, اجزای مقاله
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |


برچسب‌ها: تحقيق و پژوهش, پژوهش در عمل, اقدام پژوهي, معلم پژوهنده
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |

چگونه يك تحقيق علمي بنويسيم؟ سه شنبه دوازدهم شهریور ۱۳۸۷ 19:40

موضوعاتي براي تحقيق در آموزش و پرورش چهارشنبه دوم مرداد ۱۳۸۷ 13:21



برچسب‌ها: تحقيق و پژوهش, موضوعاتي براي تحقيق
نوشته شده توسط   | لینک ثابت |