تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش

مدیریت، روانشناسی، اقدام پژوهی، روش تدریس، اجتماعی و تربیتی

اید‌ه های طلایی برای معاونان مد‌رسه


ایده های طلایی برای معاونان مدرسه

آنچه در كار معاونت بسیار مهم است، اهداف و برنامهریزی در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش میباشد و به نظر من، محورهای اصلی خلاقیت و نوآوری در برنامههای معاونان آموزشی مدارس شامل محورهای ذیل میباشد:

1- مدیریت برنامههای آغازین



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم فروردین 1393ساعت 21:0  توسط   | 

نوسازی‌ و نوآوری‌ در آموزش‌ و پرورش‌

+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم اسفند 1392ساعت 20:25  توسط   | 

نقش مشارکت اولیا در امور مدرسه

+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم اسفند 1392ساعت 20:9  توسط   | 

مدارس هوشمند

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1392ساعت 20:20  توسط   | 

موانع كارآمد شدن مدارس

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1392ساعت 20:18  توسط   | 

مدیریت در مدارس کارآمد

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1392ساعت 20:17  توسط   | 

ارکان مدرسه ی کارآمد

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1392ساعت 20:17  توسط   | 

مدرسه ی کارآمد

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1392ساعت 20:16  توسط   | 

نظم و انضباط در مدرسه

+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم اسفند 1392ساعت 20:32  توسط   | 

ویژگی های یک مدرسه موفق

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم اسفند 1392ساعت 15:6  توسط   | 

مدیریت سایه

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اسفند 1392ساعت 18:26  توسط   | 

توصیه های مهم در مدیریت

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم دی 1392ساعت 13:31  توسط   | 

اید‌ه های طلایی برای معاونان مد‌رسه

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم دی 1392ساعت 10:22  توسط   | 

اولين روز دبستان

اولين روز دبستان

اولين برخورد با يك نفر، يك مكان يا يك شي، مهم‌ترين و اساسي ترين ذهنيتي است كه مي توان از آن كس و مكان داشت. كودك با اولين برخورد با معلم، محيط آموزشي و كادر اداري دبستان در ذهنش به دنبال مأمن و پناه مي گردد تا از اضطراب و نگاه‌ ها در امان باشد و نيازمند شخصي است كه به او اعتماد كند و ارتباط برقرار نمايد. بنابراين در روز اول ورود به دبستان بايستي با ايجاد شرايط خاص و نشاط آور، اين دلهره و اضطراب را از كودك دور كرد تا او خود را به عنوان يك كودك و يا دانش‌آموز موفق به ديگران معرفي كند و از ارتباط با ديگران احساس لذت نمايد.

براي اين كار دو نوع شرايط را مي‌توان در نظر گرفت:

1- معنوي و عاطفي:

الف- استفاده از زبان بدن، چرا كه مهم ترين مهارت هاي كلامي نه از زبان بلكه از بدن سرچشمه مي‌گيرد و نيمي از صحبت رو در رو غير كلامي (زبان بدن) است. زبان بدن عبارت است از: لبخند، تماس چشمي، تكان دادن سر و دست و پا، لمس و نوازش كردن و بازوان گشاده و آغوش باز.

ب- گفت ‌و گو و خوش ‌آمد گويي.

پ- دست دادن به بچه‌ها و نوازش كردن آنها.

ت- صحبت كردن و گوش دادن به حرف هاي آنان و معرفي خود و پرسيدن نام آن‌ها

ث- گفتن جملات عاشقانه و لطيف (سلام عزيزم- چقدر تميزي- من شما را دوست دارم و ...)

2- مادي:

الف- آب پاشي محيط آموزشي و كوچه و خيابان

ب- ايجاد فضاي سبز با گلدان‌هاي طبيعي و مصنوعي

پ- تزئين آموزشگاه با تورهاي الوان و كاغذ رنگي و ...

ت- پخش موسيقي محلي و كودكانه و شاد

ث- تهيه‌ جوايزي يك‌جور و شيريني جات

ج- دعوت از شخصيت‌هاي محلي، اداري، آموزشي و اوليا

چ- خوش ‌آمد گويي توسط كادر اداري و آموزشي

ح- ساعات آموزشي روز اول از دو ساعت بيشتر نشود


برچسب‌ها: اولين روز دبستان
+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم شهریور 1391ساعت 1:38  توسط   | 

پیشنهاد هايي براي كارآمد شدن مدارس

 پیشنهاد هايي براي كارآمد شدن مدارس

 برای تبدیل مدارس به مدارس کارآمد، موارد زیر پیشنهاد می شود:

1 – قائل شدن نقش فعال و سهم مناسب برای گردانندگان مدرسه در زمینه ی اتخاذ تصمیم هایی که به مدرسه مربوط می شود.

2 – مشخص کردن حدود وظایف مدرسه در زمینه ی مسائل آموزشی و تربیتی.

3 – فراهم ساختن امکان انتخاب مدیران شایسته توسط معلمان.

4 – ایجاد فرصت مناسب برای والدین، به منظور شرکت در تدوین خط مشی و روش اداره ی مدرسه.

5 – توجه به اهمیت نقش رسانه ها در تبیین اهداف سیاست مدرسه محوری و جلب مشارکت و همیاری مردم.

6 – تدوین برنامه های آموزشی ضمن خدمت در زمینه ی مشارکت جویی و مدرسه محوری.

7 – ایجاد نگرش و تفکر نظام مند در عوامل مدرسه، به منظور دسترسی به درک مشترک از موضوع.

8 – مطالعه، پژوهش و بررسی تجربه های دیگر کشورها د ر زمینه ی مدارس کارآمد به منظور شناخت این مدارس و استفاده از تجارب آنها.

9 – ایجاد نظام ارزشیابی مستمر و دقیق از برنامه ها در رسیدن به هدف های مورد نظر.

10 – آماده سازی روانی همه ی مخاطبان (مدیران، معلمان، اولیا و دانش آموزان...) و تقویت باور های دینی و نگرشی در آنان برای پذیرش مشارکت.


برچسب‌ها: پیشنهاد هايي براي كارآمد شدن مدارس, كارآمد شدن مدارس
+ نوشته شده در  جمعه سوم شهریور 1391ساعت 0:0  توسط   | 

موانع كارآمد شدن مدارس

 موانع كارآمد شدن مدارس

موانعی که در راه تحقق مدارس به مدارس کارآمد وجود دارد و مانع از رسیدن مدارس به مدارس کارآمد می گردد، و می توان آنها را با زمینه سازی و برنامه ریزی برطرف ساخت، عبارتند از:

+ نوشته شده در  جمعه یکم اردیبهشت 1391ساعت 1:37  توسط   | 

مدیریت در مدارس کارآمد

 مدیریت در مدارس کارآمد

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام فروردین 1391ساعت 20:30  توسط   | 

ارکان مدرسه ی کارآمد

ارکان مدرسه ی کارآمد

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام فروردین 1391ساعت 0:15  توسط   | 

مدرسه ی کارآمد

مدرسه ی کارآمد

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم فروردین 1391ساعت 3:33  توسط   | 

اتاق شادي در مدارس

پيشنهادي از يك همكار:

اتاق شادي در مدارس

هيجان عاملي پنهاني در درون نوجوان است كه تخليه آن سلامت و بهداشت روحي و جسمي او را تامين مي‌كند. دويدن، خنديدن، جيغ زدن، جست و خيز و شوخي با همسالان در يك فضاي بسته و امن به دور از بايدها و نبايدها و حضور مقررات، به شادابي و سرحالي نوجوانان در طول روز و آرام و قرار او در كلاس درس بسيار كمك مي‌كند. شادي و آرامش مكمل ....

http://baranemehr.persiangig.com/Edame-matlab.gif


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و یکم اسفند 1390ساعت 21:11  توسط   | 

نقش کتابخانه هاي آموزشگاهي در يادگيري دانش آموزان

نقش کتابخانه هاي آموزشگاهي در يادگيري دانش آموزان

+ نوشته شده در  شنبه سیزدهم اسفند 1390ساعت 12:52  توسط   | 

نظم و انضباط در مدرسه

نظم و انضباط در مدرسه

نظم در لغت به معنای آراستن، برپا داشتن، ترتیب دادن کار و... و در اصطلاح نظامی به معنای پیروی کامل از دستورهای نظامی است.

+ نوشته شده در  سه شنبه نهم اسفند 1390ساعت 11:54  توسط   | 

وظايف اخلاقي و سياسي حاكمان در قبال مردم

وظايف اخلاقي و سياسي حاكمان در قبال مردم

+ نوشته شده در  دوشنبه هفدهم بهمن 1390ساعت 1:49  توسط   | 

عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در كلاس درس

عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در كلاس درس

وضعیت فیزیکی کلاس:

یکی از عوامل مؤثر در نشاط دانش آموزان وضعیت فیزیکی کلاس می باشد. فضای فیزیکی شامل رنگ، نور، چینش نیمکت ها، تهویه و تعداد دانش آموزان است.

+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1390ساعت 20:52  توسط   | 

مديريت سايه

 

مديريت سايه

مديريت سايه شكلي از اعمال مديريت است كه دستور دهنده واقعي حضور فيزيكي مشهود ندارد. لكن در قالب و چهره ديگران امر و دستور مي دهد.

نشانه هاي مديريت سايه

  1. پخمه گزينی و چاپلوس پروری

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم مرداد 1390ساعت 19:2  توسط   | 

نكات مديريتي

نكات مديريتي

  1. برای ارتقای سطح دانش کارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، کلاس های آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره گیرید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 13:25  توسط   | 

ايد‌ه هاي طلايي براي معاونان مد‌رسه

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 11:23  توسط   | 

شيوه سخنراني موفق

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 11:22  توسط   | 

مقايسه مديريت در جهان مدرن و جهان سوم

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 11:22  توسط   | 

مديريت بهره وري

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 10:21  توسط   | 

براي پيشرفت يك سازمان فقط توانايي كاركنان كافي نيست

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 10:15  توسط   | 

توصيه هاي مهم در مديريت

+ نوشته شده در  جمعه دوازدهم شهریور 1389ساعت 19:47  توسط   | 

روش هاي ترور شخصيت توسط مديران

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم مرداد 1389ساعت 19:47  توسط   | 

ده ويژگي مديران نا كارآمد

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم تیر 1389ساعت 9:9  توسط   | 

مديريت از ديدگاه قرآن

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم خرداد 1389ساعت 12:16  توسط   | 

مدیر موفق کیست؟

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم اردیبهشت 1389ساعت 13:24  توسط   | 

دو چهره مختلف در مدیریت

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم دی 1388ساعت 19:46  توسط   | 

ويژگي هاي يك سازمان خلاق


برچسب‌ها: سازمان خلاق
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم آذر 1388ساعت 12:17  توسط   |